Strona główna / Fotografia biznesowa i korporacyjna / Profesjonalna sesja zdjęciowa- 5 porad dla fotografów

Profesjonalna sesja zdjęciowa- 5 porad dla fotografów

Myślę, że zgodzisz się ze mną, kiedy powiem, że

Fotografia biznesowa-5 porad dzięki którym szybko odniesiesz sukces w fotografii biznesowej

“Wykonanie dobrej sesji zdjęciowej jest NAPRAWDĘ TRUDNE“.

Wychodzi na to, że można to zmienić JEDNYM PROSTYM SPOSOBEM, który zaraz pokaże.

Wiesz co to może być? Czytaj dalej.

Kluczem do udanej sesji biznesowej jest ODPOWIEDNIE PRZYGOTOWANIE jeszcze przed sesją (jak istotne jest to wie każdy profesjonalny fotograf).

W dzisiejszym poście pokaże, jak można to zrobić w PIĘCIU PROSTYCH I SZYBKICH KROKACH !

Zwiększy to efektywność każdego fotografa i pomoże każdej pozującej osobie osiągnąć profesjonalne efekty.

5 prostych porad które pomogą w organizacji udanej sesji zdjęciowej(biznesowej)

1. Określ cel sesji

Przed sesją uzgodnij, do czego będą wykorzystane zdjęcia- musi to być jasno określone.

Inne ujęcia potrzebne będą do CV czy na LinkedIna, inne ujęcia przydadzą się do raportu rocznego spółki, a jeszcze inne powinny znaleźć się na firmowej stronie.

Dlaczego ma to znaczenie?

To podstawa sukcesu.

Zrobić zdjęcia w stylu, w jakim klient potrzebuje. Jeżeli wykonasz zdjęcia, które będą pasowały do potrzeb klienta jest szansa, że po sesji sprzedasz więcej zdjęć i możesz liczyć na kolejne zlecenia.

2. Ustal gdzie może być wykonana sesja

Czy sesja ma odbyć się w studio fotograficznym, w przestrzeni biurowej, a może w plenerze?

Dobór miejsca zależy w głównej mierze od późniejszego przeznaczenia zdjęć. Osobiście staram się namawiać klientów na wykonanie zdjęć zarówno na jednolitym tle (w studio lub mobilnym studiu fotograficznym) jak i w przestrzeni biurowej czy na zewnątrz.

Jeśli to możliwe zobacz osobiście te miejsca przed sesją, jeśli nie poproś o zdjęcia tych miejsc- nawet zdjęcia z komórki pozwolą Ci poznać przestrzeń, w której będziesz pracował.

Czy możesz sobie teraz wyobrazić coś odwrotnego?!

Przyjeżdżasz na sesję w miejscu, które pierwszy raz widzisz, okazuje się, że jest zupełnie inaczej niż się spodziewałeś, miejsce ma niekorzystne światło, ciężko znaleźć ciekawe tło, nie wziąłeś odpowiedniego sprzętu do danego miejsca a czas ucieka.

Uwierz mi osoba po drugiej stronie aparatu także czuje tą presje i przekłada się to na ostateczny efekt. Jeżeli robisz zdjęcia znajomemu nie ma problemu, gorzej, jeżeli jest to prezes dużej firmy, który znalazł na sesję 20 minut i to jest twoja jedyna szansa– drugiej już NIGDY nie dostaniesz.

3. Ustal strój i inne akcesoria, które trzeba przygotować do sesji

Polecam, aby model pozował w kilku strojach, przynajmniej w dwóch. Przygotuj akcesoria spójne z wizerunkiem osoby, która będzie na zdjęciu.

Nie zawsze korzystam z dodatków, ale zawsze staram się mieć przygotowane jakieś w zanadrzu.

Pewnie zastanawiasz się, jakie to ma znaczenie?

W końcu nie jesteś stylistą, a każdy niech się ubiera według własnego gustu.

Według mnie jest inaczej- fotograf powinien sugerować pewne rzeczy, bo to on odpowiada ostatecznie za efekt.

Z mojego doświadczenia wiem, że bardzo ułatwia mi, jeśli wiem, w co będzie ubrana osoba, którą mam fotografować oraz jakimi akcesoriami będziemy dysponowali.

Często sam na sesję zabieram swoje dodatki i akcesoria. Polecam kolekcjonować takie uniwersalne rzeczy.

4. Znajdź pomysły i inspiracje

Jeśli znasz już miejsce, w którym będziesz pracował, wiesz gdzie będą użyte wykonane zdjęcia, możesz szukać pomysłów i inspiracji.

Oto moje trzy najlepsze sposoby na znalezienie fajnych pomysłów do zdjęć.

W pierwszej kolejności korzystam z serwisu Pinterest oraz z banków zdjęć– znajdują się tam dobrej jakości zdjęcia a dzięki słowom kluczowym można bez problemu znaleźć nowe pomysły.

  • Sprawdź na Pintereście hasła: Corporate headshots oraz frazy corporate photography LINK1 lub frazą LINK2
  • Sprawdź serwisy sprzedające zdjęcia stokowe takie jak www.shutterstock.com, www.fotolia.com, www.istock.com na przykład wpisując frazy corporate portrait: LINK3

Drugim źródłem pomysłów są strony znanych fotografów portretowych: np. Peter HurleyJoel GrimesLindsey Adler

Trzecim źródłem, które sprawdzam jest wyszukiwarka grafik Google.

Dlaczego dla mnie ten punkt jest ISTOTNY?

To tutaj kreślę ramy całej sesji.

Znając cel sesji i kryteria, jakie mają spełniać zdjęcia, mając przykładowe zdjęcia lokalizacji, wiedząc, czym będę dysponował podczas sesji określam przebieg sesji, szukam pomysłów na ujęcia (często ciekawe zdjęcia zapisuje w udostępnionym dla klienta katalogu na Dropboxie gdzie zbieramy wspólnie pomysły).

To na tym etapie dobieram odpowiedni sprzęt, oświetlenie wymyślam wstępne pomysły na kadry, dobieramy pozy.

Jeśli mam te założenia wiem, że zawsze jest czas pomiędzy kolejnymi zaplanowanymi ujęciami na inne pomysły przychodzące spontanicznie. Cała sesja przebiega w kontrolowany sposób, bez zbędnego pośpiechu i bez stresu. Za to też płaci twój klient.

5. Sesja fotograficzna to wspólna praca

Sesja biznesowa to nie tylko praca fotografa, ale także odpowiednio przygotowany wcześniej i poinstruowany model- dobrze jest wymieniać się pomysłami i na podstawie wspólnych ustaleń wykonać sesję.

Nie zawsze będziesz rozmawiał przed sesją bezpośrednio z osobą fotografowaną czasem to będzie dział marketingu lub PR a czasem agencja, która zleca zdjęcia. Wspólnie wybierzcie zdjęcia, na których można się wzorować podczas sesji- niech to będzie szkielet sesji.

Nie zawsze trafi Ci się osoba która będzie dobrze pozowała czy fotogeniczna i nie ma co się dziwić bo dla większości ludzi tego typu sesja to nowość a już na pewno nie codzienność i nie jest to ich zawód- pozowanie- wtedy nakład pracy fotografa musi być większy ale efekty mogą być również doskonałe.

Jakie są prawdziwe historie sukcesów fotografów?

Najlepszy sprzęt fotograficzny, talent, szczęście…?

też, ale to nie wszystko…

Byli świetnie przygotowani do każdej sesji- stopniowo każdy przez swoją pracę uczy się, zdobywa doświadczenie, kupuje coraz to lepszy sprzęt, ale na każdym etapie rozwoju, przed każdym projektem (zlceniem) zawsze planowali i świetnie organizowali dostępne w danym czasie środki.

Problemów czy nieprzewidzianych zdarzeń nigdy nie da się uniknąć, ale jeśli będziesz się stosował do tych kilku punktów zrealizujesz więcej udanych sesji, a na pewno z mniejszą ilością stresu.

 

O Bartek Dziedzic

Bartek Dziedzic Fotograf urodzony w Krakowie. Zawodowo zajmuje się fotografią reklamową, biznesową, produktową oraz eventową. Swoje usługi świadczy na terenie całej Polski, najczęściej jednak wykonuje sesje w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach i Łodzi.

Sprawdz także:

Hewlett Packard Enterprise – Digital Knowledge Village Warszawa

Konferencja w Digital Knowledge Village, Hewlett Packard Enterprise Zdjęcia z konferencji  można obejrzeć na stronie …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *